Kā mazumtirgotājiem saglabāt mūsdienīgumu un konkurētspēju?

Mēs dzīvojam interesantā, bet arī visai neprognozējamā laikā, kad dažādas krīzes un notikumi pasaulē liek mazumtirgotājiem ātri rīkoties un reaģēt uz patērētāju mainīgajiem paradumiem. Kā tikt līdzi laikam un saglabāt konkurētspēju, pārdomās dalās SIA “Reitan Convenience Latvia” (“Narvesen”) Mazumtirdzniecības direktore Ilona Gaiduka.

Mazumtirgotāja plāni un mērķi – pakārtoti klienta vēlmēm

“Šobrīd patērētājs ir racionāls un piesardzīgāks savos tēriņos, pārzina cenas, veikalu sortimentu un zina, kur meklēt izdevīgāko piedāvājumu, lai apmierinātu savas vajadzības. Tāpēc ir ļoti svarīgi izzināt mainīgās klientu vēlmes un vajadzības, ieviest jaunas tendences tirgū un patērētāju vidu, kā arī regulāri pārraudzīt nozares jaunumus starptautiskā līmenī,” stāsta SIA “Reitan Convenience Latvia” (“Narvesen”) mazumtirdzniecības direktore Ilona Gaiduka.

Viņasprāt, veiksmīga biznesa pamati mazumtirdzniecības nozarē šobrīd ir:

  • datu analīzes rīki, kurus prasmīgi izmantojot, var ātri un ērti gūt ieskatu klientu paradumos un pirkumu modeļos, kas palīdz mazumtirgotājam pieņemt pārdomātus lēmumus par produktu sortimentu;
  • lielāka klātbūtne un aktivitātes tiešsaistē, nodrošinot tirdzniecības vietas teju uz katra stūra un ieguldot e-komercijas vietnēs, sniedzot klientiem personalizētus ieteikumus un koncentrējoties uz izcilas klientu apkalpošanas nodrošināšanu visos saskarsmes punktos;
  • atvērtība pārmaiņām, pielāgojot uzņēmuma stratēģiju atbilstoši patērētāju paradumiem un tirgus tendencēm;
  • ieklausīšanās klientu atsauksmēs, lai noteiktu jomas, ko nepieciešams uzlabot, un izstrādātu stratēģijas, kas atbilst klientu vēlmēm.

Digitālās tehnoloģijas – rīks klientu attiecību veidošanai

“Šajā digitālajā laikmetā ērtības ir kļuvušas par vienu no galvenajiem faktoriem, ko klienti ņem vērā, iegādājoties preces un pakalpojumus. Arvien pieaugošā vajadzība pēc ērtībām ir izraisījusi klātienes veikalu formātu maiņu, kā arī strauju e-komercijas nozares izaugsmi un tehnoloģiju ienākšanu mazumtirgotāju ikdienā,” stāsta Ilona Gaiduka. “Otrs, bet ne mazāk nozīmīgs faktors, ar ko nozare šobrīd saskaras, ir darbaspēka trūkums un sīvā konkurence tirdzniecības sektorā, kas vēl vairāk veicina e-komercijas izaugsmi.”

E-komercijas platformas ļauj mazumtirgotājiem sasniegt globālu klientu bāzi, paplašinot savu tirgu ārpus fizisko veikalu atrašanās vietām, kas paver jaunas izaugsmes iespējas un palielina ieņēmumu potenciālu. Vienlaikus digitālās tehnoloģijas ir uzlabojušas klientu kopējo iepirkšanās pieredzi un lojalitāti: interneta platformas ļauj pārlūkot un iegādāties produktus jebkurā laikā no jebkuras vietas, savukārt lojalitātes aplikācijās klients var saņemt labākus piedāvājumus, tādējādi veicinot klientu apmierinātību un lojalitāti.

“Tomēr šie sasniegumi ir radījuši arī izaicinājumus tradicionālajiem mazumtirgotājiem, pastiprinot tiešsaistes mazumtirgotāju un tirdzniecības vietu konkurenci, tāpēc ātras un ērta iepirkšanās veikaliem ir jāpielāgojas un jāievieš jauninājumi pēc iespējas ātrāk – jāuzlabo savas tiešsaistes platformas, jāuzlabo klientu pieredze, jāpiedāvā nevainojams iepirkšanās process un apkalpošanas ātrums, personalizēti produktu ieteikumi un mērķtiecīgas reklāmas, stiprinot lojalitāti zīmolam,” uzsver “Reitan Convenience Latvia” eksperte.

Kā savā darbībā iekļaut ilgtspējas prakses, lai atbilstu patērētāju vērtībām?

Ilgtspēju mazumtirgotāja ikdienā iespējams iekļaut dažādos veidos.

  • Ilgtspējīga piegāde, par prioritāti nosakot sadarbību ar piegādātājiem, kuri ievēro ilgtspējīgu praksi, piemēram, izmanto videi draudzīgus materiālus, samazina atkritumu daudzumu un oglekļa pēdas nospiedumu.
  • Energoefektivitāte, optimizējot enerģijas patēriņu, ieviešot energoefektīvas tehnoloģijas piemēram, LED apgaismojumu un enerģiju no atjaunojamiem avotiem, kur vien tas iespējams.
  • Atkritumu daudzuma samazināšana, kas ietver tādas iniciatīvas kā otrreizējās pārstrādes iespējas un atkārtoti lietojams vai atkārtoti uzpildāms produktu iepakojums.
  • Transports un loģistika – iespēja samazināt savu produktu transportēšanas un loģistikas ietekmi uz vidi, optimizējot piegādes maršrutus, izmantojot elektriskos vai hibrīdos transportlīdzekļus un ieviešot ilgtspējīgus iepakojuma materiālus, kas samazina emisijas.
  • Patērētāju izglītošana: tieši mazumtirgotājiem var būt izšķiroša nozīme patērētāju izglītošanā par ilgtspējīgu praksi un videi draudzīgas izvēles priekšrocībām, izceļot mazumtirgotāja ilgtspējas iniciatīvas.

“Arī mēs, “Narvesen”, par vienu no galvenajām prioritātēm esam izvirzījuši ilgtspējas praksi mūsu ikdienas darbībā, lai veicinātu atbildīgu attieksmi pret vidi un vienlaikus atbilstu mūsu vērtībām. Pārdošanas datu analīze ļauj mums pieņemt pārdomātus lēmumus klientu vēlmju īstenošanā, produktu, cenu, mārketinga stratēģiju ieviešanā un realizācijā, t. sk. arī ilgtspējas risinājumu pilnveidošanā,” uzsver Ilona.

Kas sagaida mazumtirgotājus tuvākajā nākotnē?

“Mazumtirdzniecības nozare ir ļoti jutīga pret ārējiem apstākļiem, strauji mainīga un nepārtraukti attīstās,” stāsta eksperte. “Jaunākās tendences un notikumi rāda, ka fokusam ir jābūt uz nepārtrauktu e-komercijas izaugsmi, dažādu tehnoloģiju integrāciju, arvien lielāka uzmanība jāpievērš kā arī patērētāju uzvedības maiņai un tās ietekmei uz biznesa rezultātiem. Lai attīstītos šajā dinamiskajā nozarē, uzņēmumiem ir svarīgi saglabāt spēju pielāgoties un izmantot inovācijas.”

Ilona Gaiduka iesaka vairāk uzmanības pievērst savām stiprajām pusēm, nosakot savas unikālās priekšrocības, un izmantot tās, lai atšķirtos no konkurentiem, kā arī nepārtraukti pilnveidoties, veicināt inovāciju kultūru, mācīties organizācijas ietvaros, regulāri uzlabot produktus, pakalpojumus un procesus, būt informētiem par nozares tendencēm, klientu vēlmēm un konkurentu aktivitātēm.

“Tirgus izpēte ļauj labāk izprast klientu vajadzības un atbilstoši pielāgot savu piedāvājumu. Noteikti priekšroka būs tiem mazumtirgotājiem, kas spēs veiksmīgi sadarboties ar citiem uzņēmumiem, nozares asociācijām vai pētniecības iestādēm. Un, protams, ir jāveicina pozitīva darba vide, kurā tiek novērtēts komandas darbs, radošums un darbinieku iesaiste. Labvēlīga, droša un patīkama darba vide veicina darbinieku motivāciju, kas savukārt stiprina uzņēmuma konkurētspēju,” rezumē Ilona Gaiduka.

 

Informācijai:

Laura Dace Dzene

SIA “Reitan Convenience Latvia” sabiedrisko attiecību konsultante

Mob.: +371 26834402

E-pasts: laura.dzene@deepwhite.lv

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin