3. maijā tiek atzīmēta Pasaules preses brīvības diena, kuras mērķis ir veicināt un aizstāvēt neatkarīgu mediju darbu visā pasaulē, iestāties pret cenzūru un dezinformāciju, veicināt vārda brīvību un iespēju paust savu viedokli publiski. Šajā dienā cilvēki tiek aicināti novērtēt žurnālistu un mediju darbu un godināt tos žurnālistus, kuri atdevuši dzīvību, pildot darba pienākumus.
Rūpes par neatkarīgu mediju telpu un brīva satura radīšanu ir ikviena sabiedrības locekļa līdzatbildība. Tieši lasītājs, kurš ar savu pirkumu izvēlas atbalstīt konkrētu mediju, palīdz tam radīt kvalitatīvu saturu un saglabāt neatkarību. Analizējot savu klientu paradumus, Narvesen kā viens no lielākajiem preses tirgotājiem apkopojis būtiskākos novērojumus par to, kādas pārmaiņas piedzīvojusi preses tirdzniecības nozare pēdējo gadu laikā.
Lielāks pieprasījums pēc specializētajiem izdevumiem
Covid-19 laika pieredze liecina, ka būtiski pieaudzis pieprasījums pēc specializētajiem izdevumiem – dažādu žurnālu pielikumiem, kas veltīti noteiktai tēmai, piemēram, kā uzturēt vai iekopt dārzu, kā pagatavot interesantus ēdienus, krustvārdu mīklām utt. Šādu speciālizdevumu tirāžas un pieprasījums pēc tiem ir būtiski lielāks par regulāro žurnālu tirāžām, kas liecina, ka cilvēki daudz labprātāk izvēlas saņemt informāciju koncentrētā veidā, izvairoties no visa liekā, bet ikdienas aktualitātes uzzināt digitāli, par to nemaksājot papildus.
Pieaudzis pieprasījums pēc izdevumiem bērniem
Bērnu izdevumu klāsts pēdējos gados ir papildināts ar dažādiem jauniem un vizuāli pievilcīgiem izdevumiem, kas gana ātri iekarojuši lasītāju sirdis. Lasītāju paradumi liecina, ka drukātie izdevumi specifiskām auditorijām – bērniem, jauniešiem, senioriem – ir niša, kur vēl daudz iespējams paveikt. Kaut arī pieņemts uzskatīt, ka jaunākā paaudze visu informāciju iegūst digitāli, nelielas tirāžas un mūsdienīgs, aktuāls saturs ar augstu estētisko vērtību arvien ir aktuāls. Tieši bērni un jaunieši ir tie, kuri jau tuvākajos gados lielā mērā noteiks drukātās preses likteni, tādēļ preses izdevēju uzdevums ir veidot šīs paaudzes paradumus.
Kopējais drukātās preses pārdošanas apjoms samazinās
Nevienam nav noslēpums, ka mūsdienās svaigākās ziņas un aktuālo informāciju vairums cilvēku primāri meklē digitālajos kanālos. Tādēļ pašsaprotami, ka ikdienas laikrakstu pārdošanas apjoms pēdējo gadu laikā samazinās. Īpaši uzskatāmi tas vērojams nacionālas nozīmes preses segmentā. Tajā pašā laikā reģionālie laikraksti, kas orientēti šaurākai un lokālai auditorijai, arvien ir gana iecienīti.
Narvesen tic, ka preses brīvība ir demokrātiskas sabiedrības stūrakmens un tā var plaukt tikai tad, ja iedzīvotājiem ir pieejama uzticama informācija un viņi var izdarīt apzinātu izvēli. Vienlaikus preses brīvība nozīmē drošību, kas šī brīža notikumu kontekstā ir svarīgāka nekā jebkad agrāk, tādēļ aicina izvēlēties drošus un pārbaudītus informācijas kanālus, atpazīt viltus ziņas un atbalstīt kvalitatīvu žurnālistiku, abonējot vai iegādājoties saturu.
Pasaules preses brīvības dienā 03.05.22 visos Narvesen iegādājoties jebkuru preses izdevumu, saņem jebkuram karstajam dzērienam -50% atlaidi.