Otro gadu pēc kārtas, lai aktualizētu vīriešu mentālās veselības jautājumus, “Narvesen” (“Reitan Convenience Latvia”) uzsāk sabiedrības informēšanas un ziedojumu vākšanas kampaņu vīriešu mentālās veselības atbalstam “Nokod desiņu par vīriešiem”. Piesaistītais ziedojums tiks nodots biedrībai “Ogle”, lai attīstītu vidi, kur visiem, īpaši vīriešiem, kas nereti saskarās ar sociālu tabu runāt par savu emocionālo pasauli, būtu vienlīdzīgas iespējas jebkurā brīdī saņemt nepieciešamo atbalstu.
Pēc “Narvesen” un pētījumu aģentūras “Norstat” īstenotās sabiedriskās domas aptaujas, arī šogad vīriešu mentālās veselības problemātika ir aktuāla, jo katrs trešais respondents atzīst, ka ir saskāries ar trauksmi, depresiju vai domām par pašnāvību. Salīdzinājumā ar pagājušās kampaņas ietveros veiktās aptaujas datiem, šogad priekšplānā ir izvirzījies stress darbā – 51% aptaujāto atzīst, ka piedzīvotā slodze un satraukums atstāj iespaidu uz mentālo veselību. Savukārt TOP 3 ietekmējošie faktori ir palikuši nemainīgi – bez stresa darbā puse aptaujāto atzīst, ka attiecības ar tuvākajiem un līdzcilvēkiem, kā arī finansiāla rakstura problēmas viņus jūtami ietekmē. Ļoti svarīgs jautājums ir arī fiziskā veselība, tomēr šogad, salīdzinājumā ar pagājušo gadu, vīriešus tā satrauc mazāk.
Kaut gan 56% aptaujāto vīriešu norāda, ka sabiedrībā pastāvošie stereotipi – piemēram, ka “īsti vīrieši neraud” vai “vīrietim ir jābūt veiksmīgam karjerā” – neietekmē viņu emocionālo stāvokli, puse norāda, ka nejūtas ērti par savām emocijām runāt ar tuvākajiem, un tikai gandrīz katrs piektais vīrietis (18%) droši var apgalvot, ka no ģimenes, kolēģiem vai draugiem saņems atbalstu un sapratni, ja jutīsies nomākts.
“Tieši sociālie tabu un iesīkstējuši pieņēmumi par vīriešiem kā “stipro dzimumu”, kas emocijas norij, nevis izrāda, rada pretestību krīzes gadījumos vērsties un saņemt savlaicīgu atbalstu. Mums vēl joprojām ir viena no “melnākajām” vīriešu pašnāvības statistikām Eiropas savienībā – katru gadu tie ir vairāk nekā 200 vīrieši, kurus neatgriezeniski pazaudējam. Vairums pašnāvību ir saistītas ar depresiju, psihoemocionālās veselības problēmām un nevēršanos pēc palīdzības, tāpēc pats svarīgākais ir normalizēt ideju, ka emocijām dzimumu atšķirības nav – gan sievietes, gan vīrieši var justies nomākti, salauzti un nonākuši bezizejas situācijā. Tomēr to var mainīt – vēršoties pie palīdzības,” uzsver biedrības “Ogle” pārstāvis Jānis Cepurītis. Biedrības “Ogle” misija ir mazināt pašnāvību riska izplatību Latvijas sabiedrībā un novērst mentālās veselības problēmu rašanos, izglītojot sabiedrību par to nozīmi.
Līdz ar to – lai stiprinātu arī citos vīriešos drosmi runāt par saviem mentālās veselības izaicinājumiem, kampaņas ietvaros arī šogad pie plašākas sabiedrības nonāks YouTube vlogs “Emocijām dzimumu atšķirības nav. Par vīriešiem ar Armandu Simsonu”. TV raidījumu un pasākumu vadītājs Armands Simsons, kurš jau iepriekš atklāti runājis par mentālās veselības problemātiku, sešās epizodēs tiksies ar sabiedrībā zināmiem vīriešiem, lai runātu par viņu personīgajiem izaicinājumiem un iekšējām cīņām – ar veiksmīgām uzvarām. Savos stāstos sarunā ar Armandu Armands Jaunzems, sociālo mediju satura veidotājs, Markus Riva, dziedātājs un TV personība, Kārlis Mednieks, biedrības “Resiliences centrs” valdes loceklis, Kaspars Daugaviņš, Latvijas vīriešu hokeja izlases ilggadējs kapteinis, Ansis Klintsons, TV personība, treneris un balss aktieris, kā arī Jānis Blūms, basketbola kluba “VEF Riga” padomes priekšsēdētājs, Latvijas vīriešu basketbola izlases ilggadējs kapteinis.
Paralēli sabiedrības informēšanas kampaņai februārī visos “Narvesen” veikalos norisināsies kampaņa “Nokod desiņu par vīriešiem”: pērkot divus franču hotdogus par 3.00 EUR, 10 centi tiks ziedoti biedrībai “Ogle” vīriešu mentālās veselības atbalstam.
“It īpaši gada drūmākajā un vienlaikus apcerīgākajā gadalaikā, ir svarīgi atcerēties par savu veselību – gan fizisko, gan mentālo. Redzot, ka arī šogad vīriešu mentālās veselība ir pat traģiska tēma, turpinām pagājušogad iesākto darbu, kurā mudinām sabiedrību būt iejūtīgiem un atvērtiem, pamanīt sev tuvāko garastāvokli un uzvedību, mudināt parūpēties par sevi un mīļajiem – īpaši vīriešiem, kas diemžēl biežāk ieraujas sevī, noklusē un nevēlas runāt par emocionālo pasauli. Tomēr emocijām dzimumu atšķirības nav – mēs visi reiz esam laimīgi, dusmīgi vai noraizējušies, un par to nebīstamies runāt skaļi,” stāsta SIA “Reitan Convenience Latvia” Valdes priekšsēdētāja Dace Dovidena.